המדריך לחיפוש עבודה

1. מה העלות של מציאת עבודה דרככם?

השירות של אופטימום למציאת עבודה ניתן למועמדים חינם, ללא כל תמורה.

2. מהי השיטה הטובה ביותר למציאת עבודה?

בעיקרון קשרים. השימוש בחברים הוא הדרך הטובה ביותר למציאת עבודה וזאת דרך היכרות אישית או הפניה של ממליץ. הכוונה במילה 'חברים', היא לאנשים שמכירים אתכם ואיתם אתם נמצאים בקשר רציף. חברים אינם כוללים אנשים שהיו בכיתה שלכם ואשר לא היה לכם קשר איתם באוניברסיטה או מאז סיום הלימודים (בגלל סיבות שיובהרו בהמשך). סטטיסטית, בהיטק בישראל, שיטת גיוס המהנדסים/ות דרך חברים, מתאפיינת באותם אחוזי הצלחה גבוהים המשויכים לעבודה מול חברות ההשמה (הרבה מעבר לאחוזי הגיוסים הישירים בעקבות מודעות באינטרנט, שתועלתם בעיקר ליצירת תדמית חיובית). עדיין יש לזכור את הבעיות בשיטת חבר מביא חבר שבגללם כדאי להעזר, ללא תשלום, בחברות שהן ברמת הד-האנטר (להבדיל מחברות השמה גדולות קלאסיות שמתפקדות כנתבי קורות חיים ללא הבנה מקצועית):

א)  כאשר שיטת "חבר מביא חבר" הייתה בחיתוליה, עובדים באמת המליצו על חברים שהם הכירו והאמינו בהתאמתם המקצועית והחברתית. כיום עם התגברות השימוש ברשתות חברתיות, רבות מהפניות מגיעות דרך חיבורים ברשתות חברתיות שהם לא באמת הכרות. אם בעבר הפניות של חברים נחשבו כבעלות אמינות גבוהה וחיזוי טוב ליכולת התאמה. כיום המנהלים יודעים שרוב ההפניות של "חברים" הם בעלות התאמה נמוכה ולפעמים מהוות ממש מטרד (לרוב בזבוז זמן משמעותי ולכן לא קוראים את המיילים, אלא משיבים מייד ב"תודה").

ב) ה"חבר" הוא מהנדס טוב בהנדסה, אבל יכולת מועטה וחוסר ידע בתהליכים והשיטות שעומדות מאחורי קידום מועמד. לכן אנו נתקלים במקרים רבים, בהם אנו לא יכולים לקדם מועמדים שכבר הועברו דרך "חברים". בעקבות ביקורת חסרת התלהבות או ביקורת ממש קטלנית שניתנה על-ידי "חבר". המועמד לא תמיד יודע, האם ה"חבר" מאמין בהתאמתו לתפקיד והאם בפועל, ה"חבר" אכן פועל במרץ לקידום המועמד בחברה, באמצעות שיחה עם המנהל המגייס. האם ה"חבר" מחליט שהוא מעדיף לא לקדם מועמד מסיבות שונות חברתיות, חוסר הערכה או תחרות מקצועית. למעשה אנו מופתעים ממספר  הפעמים הרב ש"חברים" מחליטים לא להעביר או לא להמליץ על חברים.

ג) פעמים רבות ה"חבר" פשוט מעביר בדוא"ל את קורות החיים אל מחלקת משאבי האנוש בחברה ולא יוזם שיחה עם המגייסים כדי לקדם את המועמד מול מאות המועמדים האחרים אשר מופנים אל המשרה. במקרה כזה, לאופטימום יש יתרון בנגישות וביכולת לדאוג שהמועמד זוכה לתשומת לב לאורך תהליך הגיוס. חברות השמה מספקות ערך מוסף לגבי משרות דיסקרטיות או משרות הנמצאות מחוץ למעגל החברתי שלכם. בנוסף הן נגישות למשרות ודרישות תפקיד שאינן מתפרסמות. הן מעודכנות לגבי הרלוונטיות, דחיפות והדגשים של משרות שונות והן ידעו לפנות אליך כאשר תיפתח משרה חדשה ורלוונטית.

ד)  לסיכום, אם החבר באמת מכיר אתכם טוב ואתם משוכנעים שהוא מעריך אותכם ויודע לדחוף אתכם באופן אקטיבי (פעמים רבות זה לא המקרה), אז זו הדרך המיטבית.

3. מהם היתרונות של חברת השמה בחיפוש עבודה?

. חברת השמה יעילה, יודעת לקדם מועמדים אשר בתהליך אחר, לא יסגרו העסקה בחברה.

. חברת השמה עם מוניטין נחשפת למשרות דיסקרטיות עם מעגל תפוצה מצומצם (אצלנו לדוגמא, אנו נמנעים מפרסום כשליש מהמשרות).

. חברת השמה יכולה לדבר עם הגורמים המגייסים בחברות לגבי ההדגשים האמיתיים שלהם בבחירת מועמד, כולל נושאי שכר, נושאים אישיותיים, פוליטיקה פנימית ועוד.

. פעמים רבות לחברה אין זמן ואנרגיות לגייס אנשים ללא גורם מתווך אשר דואג לתיאום בין המועמד לחברה, בקשר לדרישות התפקיד, ציפיות השכר ופרטים לגבי החברה.

. פעמים רבות חברה מנועה מלצאת באופן רשמי עם דרישות תפקיד בגלל שיש צורך לגייס בדיסקרטיות, יש צורך לחפש בדיסקרטיות מועמדים בחברות איתן קיימים קשרים עסקיים, או יש פרטים בדרישות התפקיד שמעדיפים לא לפרסם ומשפיעים על סינון המועמדים.

. חברת השמה מכירה את המסלול אותו עוברים קורות החיים של המועמד בכל חברה. מהן הנקודות בהן קורות חיים נתקעים או נשכחים, כולל איך ומתי נכון להציף שוב את הרלוונטיות של מועמד שתוייג בעדיפות שניה.

. חברת השמה מודעת לדינאמיקת השינויים שמתרחשים בהגדרות התפקיד בפועל ובפרופיל המועמד שחברה מחפשת, זאת בהתאם לאופן שבו הפרופיל משתנה ומתגבש במהלך ראיונות עם מועמדים.

. חברת ההשמה יכולה לגשר בין המועמד המעוניין לעשות אופטימיזציה של תנאי העבודה לבין המציאות הריאלית שניתן לצפות מחברות שונות, בהתאם למדרג התנאים שבה כל חברה מחליטה למצב את עצמה יחסית לשוק חברות ההייטק האחרות.

. חברת השמה מודעת למשרות בהן יש לחץ אמיתי לגייס, משרות בהן יגייסו רק כאשר יגיע מועמד מושלם ומשרות שיגייסן להן, רק במידה ויפתח התקן או תושלם ניידות פנימית בתוך החברה.

. חברת השמה העוקבת אחרי המועמדים, תיידע את המועמד על כל חברה בה התקבלה תשובה שלילית לגבי המשרה שחברת ההשמה הציעה למועמד (לא כולל משרות אשר להן המועמד פנה במקביל דרך ערוץ אחר).

4. למה כדאי לעבוד עם חברת השמה?

הנטייה הראשונית של מועמדים רבים, היא לנסות למצוא עבודה בכוחות עצמם ע"י שימוש במנועים ובאתרים הרבים שנמצאים באינטרנט המיועדים לחיפוש עבודה. אבל יש לקחת מספר גורמים חשובים המצדדים בחיפוש עבודה באמצעות חברת השמה ממוקדת וטובה:

א) להגיע אל המשרות המתאימות: פעמים רבות, קשה להבין מתיאור לקוני של משרה, האם התפקיד שמציעה חברה מסוימת יתאים למחפש העבודה. מועמדים רבים מקיימים ראיונות סרק או "נופלים" על חוסר התאמה עם הדרישות המקצועיות, תנאי-השכר, אפשרויות קידום/היררכיה ומהות התפקיד בפועל. בנוסף, ישנם קריטריונים ספציפיים הקשורים למשרה או למדיניות הגיוס בחברה, אשר מעסיקים אינם מפרסמים ואשר נמסרים לחלק מחברות ההשמה.

ב) להגיע לראיון עבודה: בעולם האינטרנט, שליחת קורות חיים לא בהכרח תוביל לראיון עבודה. בעידן האינטרנט, קורות חיים מופצים באלפיהם, בכמויות גדולות מאד (ממש ברמת ספאם). ישנן גם חברות הרוכשות מאגרים של קורות-חיים לשם הפצתם והטקטיקה של אתרים רבים ושל חברות השמה רבות, היא להעביר אל המגייס את נטל הסינון המעמיק של המועמדים. מרבית האתרים מפיצים קורות חיים בעזרת כח-אדם בעל הבנה טכנולוגית מועטה בתחומי העיסוק ההנדסיים. כפועל יוצא, על כל משרה שנפתחת, נשלחים המוני מועמדים (עם קורלציה נמוכה בין כישוריהם לבין דרישות התפקיד). לכן עקב "הצפה" בקורות חיים, קטן הסיכוי, שמעסיק יוכל לתת למועמד המתאים את תשומת הלב הראויה.

ג) לעבור את תהליך הסינון: 1) התאמת קורות חיים למשרה: חברת השמה טובה, תדע לייעץ למועמד על הדגשים המתבקשים בקורות חיים עבור משרה ספציפית. 2) חברת השמה עם תהליך יעיל לסינון מועמדים, יכולה גם לעקוב אחרי המועמדים שהיא מפנה ולוודא שהם מקבלים את תשומת הלב הנדרשת בתהליך הגיוס. 3) חברת השמה מקושרת, נוהגת בד"כ לשוחח עם הגורמים המגייסים ומנסה לשכנע אותם לראיין או להתקדם בתהליך הגיוס עם מועמד, בו היא מאמינה.

ד) להגיע אל המשרה המתאימה: בחברות ההייטק הגדולות, ישנם מספר צוותים אשר מחפשים פרופילים מקצועיים דומים (אך בכל זאת שונים). חברת השמה בעלת הבנה טכנולוגית וניסיון עבודה ממושך מול חברת ההייטק, תדע לאיזה קבוצה צריך לנתב את המועמד כדי שיהיה סיכוי ריאלי להזמנתו לראיון מוצלח.

ה) להיכנס לתהליך הגיוס בזמן הרלוונטי: לרוב, במהלך תהליך הראיונות ופגישת מועמדים, המגייס "מתכנס" לגבי ההדגשים הנדרשים לתפקיד. חברות השמה אשר נמצאים בקשר עם המראיינים, ידעו להציף שוב את הרלוונטיות של מועמד מסוים שלא נשקל בעבר (מעין "גלגל הצלה", אם נשתמש במונח השייך לתוכניות הריאליטי).

ו) לשרוד את תהליך הראיונות: לכל משרה מתראיינים בין 5-15 מועמדים. בפועל, חלק ניכר מהמועמדים יתאימו בכישוריהם המקצועיים לתפקיד ובניתוח שלאחר מעשה, מועמדים אלה נופלים על סיבות שונות. ביניהן ניתן למנות:
. חוסר כימיה עם המראיין או טעויות נפוצות השייכות לתחום ה"עשה ואל תעשה" בזמן ראיון.
. מחסור בגורם ש"יקדם" את המועמד בין המראיינים השונים (ישנם הרבה מועמדים אשר "נופלים בין הכיסאות" מסיבות של בעיות לוגיסטיות או חוסר תיאום פנימי בתוך החברה).
. מתן ממליצים שאינם מתאימים.
. מחסור במידע מוקדם על החברה, הגדרות, דרישות ותנאי המשרה וכן ציפיות המראיינים.

ז) משרות ייחודיות: צריך מייד לסייג ולומר שבתחום ההייטק, ישנן מעט משרות בלעדיות, ומצד שני, עדיין ישנן משרות ספציפיות, לרוב בכירות, שנמסרות ע"י המעסיקים רק למספר מצומצם של חברות השמה אשר מוערכות כבעלות יכולת מקצועית להציג מועמדים רלוונטיים.
חשוב להבין את התועלות שבשימוש בחברות השמה מקצועיות וכיצד ניתן למנף את קשריהן.
טעות נפוצה של מועמדים היא הציפייה שקורות החיים שלהם יקבלו תשומת לב וטיפול אישי מצד המעסיקים או המנועים השונים באינטרנט. חברות ההשמה מבצעות סינון ומיון שנחוץ על מנת שמעסיקים יוכלו להתמודד עם כמויות הדוא"ל העצומות המסתובבות ברשת האינטרנט. לכן, חברות ההשמה מקבלות תשומת לב ואפשרות לקדם ולשווק מועמדים למשרות.
תשומת הלב שמקבלת חברת ההשמה, היא גם הסיבה מדוע עדיף לשלוח קו"ח למעסיקים דרך חברת השמה ולא באופן עצמאי.

חברות השמה מסוימות בונות לעצמן, עם הזמן, מוניטין מקצועי בהקשר של קידום מועמדים רלוונטיים ויכולת להסביר את הסיבות מדוע כדאי לשקול מועמד ספציפי לדרישות תפקיד מסוים (דבר הדורש הבנה טכנולוגית רחבה).

ככלל, תשומת הלב שמקבלת חברת השמה ממעסיקים, היא בקורלציה לדרגת המקצועיות שלה והרלוונטיות של כישורי המועמדים אותם היא מפנה לתפקידים המוצעים. חברות השמה איכותיות משווקות את המועמדים למעסיקים ומלוות את המועמדים לאורך תהליך הגיוס. בקרב חברות ההשמה ישנן הבדלי מקצועיות ניכרים. בצפון ישנן מספר חברות השמה אשר מכירות ברמה אישית את גורמי הגיוס בחברות ההייטק. הן בונות קשרי עבודה עם החברות המגייסות, יכולות לקדם מועמדים לראיונות עבודה, לוודא שמועמדים לא ילכו ל"איבוד" בתהליך הגיוס וכן לייעץ לחברות ולמועמדים בלבטים המתעוררים בשלבים מתקדמים. בפועל, לעיתים המעסיקים מקבלים החלטות בהקשר למועמדים לאחר התייעצות עם חברות ההשמה המקצועיות, זאת לגבי מועמדים שיש לגביהם ספקות או חוסר בהירות בכישוריהם. במקרים אלה חשובה המקצועית של חברת השמה ויכולתה לטעון לגבי היתרונות של המועמד.

חברת ההשמה מבצעת שני שירותים עבור המועמד. המטלה הראשונה (והפשוטה יחסית עבור חברת ההשמה) היא איסוף וריכוז המשרות המוצעות ע"י המעסיקים בפלח השוק בו חברת ההשמה מתמחה. המטלה השנייה, החשובה והמורכבת, היא בניית יחסי עבודה, אמון והערכה מצד המעסיקים. המעסיקים מוצפים מידי יום במאות רבות של קורות חיים המופנים הן ע"י חברות השמה והן ע"י מועמדים השולחים קו"ח ישירות באופן עצמאי, בעזרת מנועיים ייעודיים באינטרנט, דרך חברים או בעקבות מודעות באינטרנט. בפועל למעסיק יש רוחב-סרט המאפשר לו לראיין מספר קטן של מועמדים לכל משרה (מדובר על אחוזים בודדים מקורות החיים המגיעים בדוא"ל).

בדרך-כלל קשה למעסיק להבין מעיון בשלל מילות-המפתח המופיעות בקורות-חיים (טכנולוגיות, שפות תוכנה, כלים הנדסיים וכדומה) מהם תחומי ההתמחות של מועמד (מסיבה זו, התוכנות האוטומטיות לניתוח קו"ח נותנות תוצאות אומללות ולרוב שגויות). בנוסף המעסיק מעוניין לדעת פרמטרים נוספים וחשובים, כגון: מה המועמד מבקש לשפר/לשנות לעומת מקום העבודה הקודם, ציפיות שכר וכפיפויות, תנאי העסקה, גודל חברה, נכונות לזמן נסיעה ארוך לעבודה, נסיעות במסגרת התפקיד ועוד. כיום כאשר שוק ההייטק נמצא בהתאוששות, למועמדים יש מבחר הצעות עבודה ולכן חשוב למעסיק למצוא מועמד עם התאמה טובה במשולש מועמד-חברה-תפקיד, דבר היכול להבטיח את הישארות העובד בחברה למספר שנים.

5. האם כל חברות ההשמה דומות?

כהמשך ישיר לתשובה הקודמת, מרבית חברות ההשמה אכן מתפקדות כנתבים הממיינות קו"ח לפי מילות מפתח. ישנן חברות השמה (מעט מאד יש לציין) אשר משקיעות מאמץ רב מאחורי הקלעים בקידום מועמדים אצל המעסיקים. כדוגמה להתנהלות סטנדרטית של חברות השמה, להלן 4 פניות (לצערנו גם סטנדרטיות) שהופנו ע"י 4 מעסיקים שונים, אל חברות השמה (לא נגענו):

א) "בבקשה מכם – דברו עם המועמדים לפני שליחה, אנו נתקלים במועמדים שאין להם מושג לאיזה תפקיד נשלחים, או כבר היו בתהליכים בחברתנו בעבר ולא עברו"

ב) "אני פונה אליכם בבקשה אישית לוודא כי בחברתכם נעשה בירור אישי (לפחות טלפוני) מול כל מועמד, טרם שליחת קורות החיים אלינו"

ג) "אני מאד מבקשת להתחיל לעשות סינון מהותי בקורות החיים שאתם שולחים אלינו ולא להציף בדברים שאינם רלוונטיים וזה קורה ב- 80% מהמקרים"

ד) "Please check if he / she is willing to work in our company prior to sending the resume."

כמובן, שיכולת חברת ההשמה לקדם מועמד הינה פונקציה של רמת המקצועיות של חברת ההשמה וטיב הקשרים שהיא בנתה מול החברות המגייסות. חברת השמה מקצועית, תדע לספר למועמד על מהות המשרה המוצעת, האופי הארגוני של החברות, המוצר שלהן, הטכנולוגיה בה הן עוסקות, רמת משכורות, כפיפויות, אפשרויות קידום ועוד פרטים החשובים עבור המועמד.

6. כיצד אדע אם פניתי אל חברת השמה שיכולה לעזור לי במציאת עבודה?

יש לפנות אל 2-3 חברות השמה ולבדוק: האם החברה שואלת ומבינה בתחומים בהם הינך שולט מקצועית ומתעניינת בפרמטרים אשר חשובים מבחינתך בחיפוש מקום העבודה. אם השיחה של חברת השמה איתך נשמעת כמו: "רציתי לוודא את פרטי הקשר איתך ואנו נחזור אליך עם משרות מתאימות" – תרגום השיחה עלול להיות: "אני לא מכיר/ה, את התחום בו אתה עוסק, אבל התוכנה שלנו תאתר את כל מילות המפתח בקורות החיים שלך ותעשה תפוצת נאט"ו לכל החברות המפתחות java/vlsi/.net/fpga (מחק את המיותר). יש לציין שחברת השמה רצינית, מנועה מקידום מועמד שקורות החיים שלו כבר עברו דרך כל רשימות התפוצה.

7. כיצד להגדיל את הסיכוי להגיע למשרות רלוונטיות?

בשורה התחתונה – יש לעמוד על כך שקורות החיים שלך יועברו אך ורק למשרות שתוארו לך ולא ישלחו לתפוצת נאט"ו ללא ידיעתך (לרוע המזל, מרבית חברות ההשמה יבטיחו לעדכן אותך, אך בפועל יעשו זאת באופן חלקי בלבד). הבעיה נוצרת כאשר המועמד מאבד את הקשר האישי עם חברת ההשמה. חברות השמה רבות עלולות להתקשר אליך, ולהבטיח שישלחו את קו"ח למספר משרות מתאימות, בלי לפרט ולדון איתך לגבי כל חברה והדרישות הספציפיות של כל משרה. בפועל, הצעד הבא שהן נוהגות לעשות, הוא משלוח קו"ח שלך לתפוצת נאט"ו בעזרת מיון אוטומטי של מילות מפתח.

למעשה שיטה זו מאפשרת לחברת ההשמה להעביר את נטל המיון למגייס, להעסיק כח-אדם פחות מיומן ולשלוח קו"ח של יותר מועמדים. שיטה נפוצה להפצת קו"ח היא שליחתם למגוון משרות דרך הצלבת מילות מפתח בין קורות-החיים, העיסוק הכללי שלך (לדוגמא "מהנדס תוכנה זמן-אמת") ובין תיאורי המשרות. זהו מתכון בטוח לכך שמועמדים יגיעו לראיונות עבודה עבור משרות אשר אינן מתאימות לכישוריהם ושאיפותיהם. יש להבין שיש תוכנות משאבי-אנוש, הסופרות כמה מועמדים שולחת כל רכז/ת כח-אדם.
רוב המעסיקים מגדירים כישורים מקצועיים ספציפיים הנדרשים לכל משרה (עם "דרגות חופש" הנאמרות לחברות ההשמה). חברת השמה אמורה לוודא איתך התאמה בין דרישות התפקידים, אופי החברות המעסיקות ובין כישוריך ושאיפותיך המקצועיים.

חברת השמה איכותית נוהגת לבדוק תחילה, האם קו"ח של מועמד כבר הופצו ע"י חברת השמה העובדת לפי שיטת ה- broadcast.
במקרים כאלה בד"כ לא ניתן יותר לקדם את המועמד וחברת ההשמה לא תעבוד על מציאת משרות למועמד. אנו נתקלים במקרים רבים בהן מועמדים איכותיים לא מצליחים למצוא עבודה, או מגיעים לתפקידים פחות טובים, לאחר שנעשתה הפצה סיטונית של קו"ח שלהם. חשוב להדגיש שכדאי למועמד לפנות רק לתפקידים המתאימים לכישוריו ולשאיפותיו.

מיעוט החברות בכל תחום עיסוק, דורש ממחפש העבודה להקפיד על כך שלא יתראיין לתפקידים שאינם מתאימים לניסיונו המקצועי. לגבי כל משרה, יש לדרוש מחברת ההשמה שתפרט אודות החברה המדוברת (הטכנולוגיה והמוצרים שלה) כולל דרישות התפקיד הספציפי אותו היא מציעה. נתונים אלה יעזרו לך להבין את התאמתך לתפקיד, ציפיות החברה והמראיין, אם וכאשר תגיע לראיון עבודה. חברת השמה אשר לא יודעת פרטים אלה, לא תדע לנתב אותך למשרות מתאימות ותבזבז את זמנך על ראיונות שנדונו מראש לכישלון (היות והתפקיד אליו תתראיין אינו מתאים לכישוריך ושאיפותיך).

מלבד בזבוז זמן ואנרגיה, ראיון למשרה שאינה מתאימה לך, עלול למנוע אפשרות העסקה עתידית באותה חברה, היות והחברה תרשום לעצמה שעברת אצלה ראיון ונמצאת בלתי מתאים. במקרה כזה, כאשר תיפתח משרה ההולמת את כישוריך, החברה עלולה לא לשקול שנית את מועמדותך. בנוסף חברת השמה איכותית, אשר דנה איתך בתפקידים המוצעים בכל חברה, לא תטרח לקדם אותך, אם היא תבין שחברת השמה אחרת כבר קיבלה את קורות החיים שלך, אמרה "שתחזור אליך עם משרות מתאימות" ובפועל רק שלחה את קורות החיים לכל חברות ההיטק באזור.

8. שיעורי בית

מומלץ לערוך רשימה של כל התפקידים שהוצעו לך, לדעת אצל אילו מעסיקים קורות החיים שלך נמצאים ומתי הופנית אליהם. אין לפנות בו זמנית לאותו תפקיד דרך חברת השמה ובאופן עצמאי. כדאי לעדכן את חברת ההשמה לגבי רשמים  מראיונות העבודה.

9. כיצד ניתן לשלוח קורות חיים עבור משרות שאינן מופיעות באתר?

אנו מפרסמים רק את המשרות להן אנו מחפשים מועמדים בעדיפות גבוהה. אנו נמנעים מפרסום משרות פיקטיביות לשם בניית ורענון מאגר המועמדים. בפועל אנו עובדים על כמאה משרות נוספות שאיננו מפרסמים באתר.
שילחו בבקשה את קורות החיים במייל אל jobs@optimum.co.il . אנו שומרים את קו"ח אשר מגיעים אלינו. במידה ותהיה משרה מתאימה, אנו ניצור קשר על מנת לעניין אתכם במשרה.

10. האם אתם מיידעים את המועמדים לאילו חברות מופנים קורות החיים שלהם?

לגבי כל משרה, אנו שולחים קורות-חיים אל מעסיקים רק לאחר פירוט המשרה ותיאום עם המועמד. בנוסף אנו מעדכנים מועמדים על תשובות שלילות המתקבלות מחברות.

11. איך עלי לערוך את טופס קורות החיים שלי?

רשמנו תיאור מפורט הכולל דוגמא. הבקשה העיקרית שלנו היא לציין את הטכנולוגיות והכלים אליהם נחשפתם במהלך עבודתכם ולהדגיש את הטכנולוגיות בהן אתם שולטים היטב. שקלו שימוש במכתב פתיח. ערכו את קורות החיים כך שניתן להתרשם מהיכולות המרכזיות שלכם בהתבוננות בת 10 שניות בקו"ח. חישבו מראש על אנשים שעבדו איתכם ואשר יוכלו לשמש כממליצים טובים. ממליץ טוב, אמור להכיר אותך היטב (עם עדיפות לממונה ישיר) ולא להיות בעל אופי ביקורתי (כלומר, "נוהג לראות את חצי הכוס המלאה").