ריכזנו תשובות למספר שאלות נפוצות בהן אנו נתקלים בהקשר להעתקת מגורים לצפון
1. למה כדאי לגור בצפון?
אנטואן דה סנט-אכזיפרי כתב על הנסיך הקטן, הפוגש במוכר הגלולות שמרוות את הצימאון. גלולות אשר נטילתן מביאה לחיסכון של 53 דקות בשבוע. דקות אלה ניתן לנצל, כדי ללכת בנחת אל המעין.
אזור הצפון מציע יתרונות רבים בתחום איכות החיים, שמהן ניתן לשאוב הנאה לאורך כל השבוע, ללא הצורך להשתרך בפקקי-התנועה שבהם "מבלים" תושבי המרכז, במהלך שבוע-העבודה ובזמן נסיעת סוף השבוע אל הצפון.
בצפון ניתן להינות מאורח החיים רגוע (לעומת המרכז), אזורים בעלי מערכת חינוך טובה עם אוכלוסיה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה וכן מרחבים פתוחים. מצד שני, אם חייך מרוכזים סביב המרוץ שלא מסתיים בניסיונות לכבוש את העולם, יתכן שהמרכז מציע יותר הזדמנויות מהצפון.
זאת, למרות שעובדתית, חברות הייטק צפוניות מככבות ברשימות האקזיטים ובנוסף האקזיטים הגדולים והמוצלחים ביותר בישראל נעשו ע"י חברות צפוניות (גלילאו וישקר).
2. מהם אזורי התעסוקה להיי-טק בצפון ?
מרבית המהנדסים עובדים בחברות הנמצאות ביוקנעם ובכניסה הדרומית של חיפה. מלבד זאת חברות ההיטק, מרביתן קטנות, פזורות בישובים, מצפים ובפארקי תעשייה הנמצאים ליד כרמיאל, גוש-שגב, כפר-ורדים, מגדל-העמק, קיסריה, נשר וקריית-שמונה. למרות שמרחקי הנסיעה לעבודה הינם ארוכים יותר מאשר במרכז, ברוב המקרים זמני הנסיעה יהיו זהים או קצרים יותר.
3. מהם אזורי המגורים המבוקשים בצפון?
יש לסייג ולומר שתחושת הבטן שלנו רחוקה מכל מדד סטטיסטי מהימן. בכל-זאת, משיחות עם מהנדסים רבים החושבים לעבור לצפון, נראה שהמקומות הנשקלים יותר מאחרים הם: זכרון-יעקב, בנימינה, כרכור, יקנעם, חיפה וישובי גוש-שגב. למועמדים המבקשים לעבור לצפון, יש לקחת בחשבון שמציאת עבודה עלולה להוות את הגורם המעכב, במעבר לצפון. לכן, אם ניתן, עדיף להתחיל את חיפוש העבודה מספר חודשים לפני העלייה לצפון. תהליך של חיפוש עבודה, הינו משימה הגוזלת זמן ומשאבים, לכן עדיף לעבוד עם מספר מצומצם של חברות השמה מובילות וממוקדות-צפון המקדישות למועמד את תשומת הלב לה הוא ראוי.
4. האם יש הבדל באופי ההעסקה וחברות ההיטק בצפון לעומת המרכז?
מרבית המשרות בצפון הן במרכזי פיתוח. ישנן בצפון חברות שההנהלות שלהן נמצאות במרכז וכך משרות בתחומי שיווק ומכירות הן יחסית מועטות. מרבית המשרות בצפון הן בתחומי פיתוח תוכנה, מכונות וחומרה, הנדסת מערכת, ניהול מוצר ותמיכה טכנית. בצפון יש ייצוג נכבד לחברות המפתחות מוליכים למחצה, ציוד רפואי ותעשיות ביטחוניות. בנוסף, תחום הביוטק מתחיל לגדול. בהתאם, יש דרישה למהנדסי זמן-אמת וכן למהנדסים בעלי ניסיון בפיתוח מערכות מולטי-דיסציפלינאריות. באופן יחסי למרכז, יש פחות משרות בתחומי פיתוח מערכות מידע. הטכניון, כמקור למצוינות בצפון, תורם לרמה מקצועית גבוהה של המועסקים בענף ההיטק בצפון. כחלק מאוירת הפריפריה, שעות העבודה בד"כ יותר סבירות מאשר במרכז, והמהנדסים נוטים להחליף חברות בקצב יותר מתון מחבריהם במרכז.
5. מה השכר בצפון?
כאשר מתייעצים עם חברת השמה, חשוב לוודא שציפיות השכר שלכם מתאימות למשרה המוצעת. בד"כ העלאת שכר תתבצע בעקבות מעבר להגדרה יותר בכירה (מקצועית או היררכית), שינוי בתנאי-השוק, מעבר לתפקיד אחר בו יש למעביד יותר חופש ברמת השכר, או מעבר לחברה בה רמות השכר הנהוגות, יותר גבוהות. בצפון, כמו במרכז, ישנן חברות רבות המציעות משכורות אשר הינן מעל הממוצע והנמצאות מעל אחוזון 75 בעקומת התפלגות השכר לפי מעסיקים במקצועות ההיטק. יש לציין כמובן, שחברות עם תנאי עבודה אטרקטיביים, יכולות להפעיל מסננת יותר צפופה בגיוס מועמדים. ככלל, בצפון יש יותר מהנדסים ממשרות ובנוסף עלות המחייה בצפון נמוכה מאשר במרכז. לכן השכר, למהנדס בצפון, נמוך ב 15%-10% מזה שניתן באזור הרצליה/תל-אביב. לאחרונה אנו עדים להתרחבות בפערי השכר בין הצפון למרכז. אך נתון זה, כפי שמשתקף במגוון טבלאות שכר, מעט מטעה, היות וישנם הבדלים מאד משמעותיים ברמות השכר שיוצעו ע"י חברות שונות באותו איזור ועבור אותו תפקיד. בנוסף, על המועמד לשקלל את הוצאות המחיה בצפון (מגורים והוצאות שוטפות) אשר הינן נמוכות יותר מאשר במרכז (למתגוררים בישובים מסוימים באצבע הגליל, ישנן גם הטבות במיסוי). למתגוררים בצפון והעובדים בשרון/מרכז, התחשיב יכול לשקלל את היתרון של שעה נוספת בבית לעומת שעת נהיגה נוספת לעבודה ובחזרה.
למידע נוסף על שכר
6. כמה זמן תיקח לי הנסיעה מהבית לעבודה ?
ההזנחה הממשלתית בפיתוח הצפון, ניכרת היטב גם בתשתיות. צמתים מרכזיים זקוקים נואשות לשדרוג. אך כפועל יוצא ממיעוט האוכלוסייה, זמני הנסיעה לעבודה הינם סבירים למרות המרחקים הגדולים, אך הולכים ומתארכים ככל שהכבישים נעשים יותר עמוסים. בשעות הלחץ, מרחק הנסיעה אינו בעל קורלציה משמעותית לזמן הנסיעה ולכן הרשימה הבאה מנסה לתת אומדן לגבי זמן הנסיעה בבוקר לעבודה, בשעות העומס. הרשימה נולדה משיחות רבות עם מועמדים העושים דרכם מאזורי מגורים פופולריים למהנדסים/ות אל אזורי תעשיית ההייטק. ניסינו לקזז את דיווחי ה"טייסים" ולתת זמנים ממוצעים, כאשר סטיית התקן נובעת משינויים בעומס/פקקים. מטבע הפקקים ובייחוד בכביש החוף (דרומית מקיסריה), זמני הנסיעה אל המרכז, אף מתארכים פעמים רבות מעבר לזמנים הרשומים בטבלה להלן.
מנקודת מוצא אל נקודת יעד | זמן הנסיעה הממוצע ברכב |
צפת – כרמיאל | 40 דקות |
כפר ורדים – מת"ם חיפה | 70-80 דקות |
כפר ורדים – כרמיאל | 30-40 דקות |
כפר ורדים – יוקנעם | 75-85 דקות |
כפר ורדים – תל-חי | 55-65 דקות |
כרמיאל – יוקנעם | 50-60 דקות |
כרמיאל – מת"ם חיפה | 55-65 דקות |
כרמיאל – תל-חי | 55-65 דקות |
אמירים – יקנעם | 55-70 דקות |
אמירים – מת"ם חיפה | 70-75 דקות |
צורית/גילון – יוקנעם | 55-60 דקות |
צומת אחיהוד – תל חי | 60-75 דקות |
מרכז משגב – יוקנעם | 40-50 דקות |
מרכז משגב – מת"ם חיפה | 50-60 דקות |
מרכז משגב – אונ' חיפה | 45-50 דקות |
צומת המוביל – מת"ם חיפה | 50-55 דקות |
מגדל העמק – קיסריה | 60-65 דקות |
צומת גולני – נשר | 35-45 דקות |
צומת גולני – מתם חיפה | 45-55 דקות |
נהריה – מת"ם חיפה | 50-60 דקות |
חיפה מרכז הכרמל – מת"ם חיפה | 15-20 דקות |
חיפה מרכז הכרמל – כרמיאל | 45-55 דקות |
חיפה מרכז הכרמל – יוקנעם | 40-45 דקות |
חיפה הטכניון – יוקנעם | 20-35 דקות |
חיפה מרכז הכרמל – קיסריה | 40-45 דקות |
חיפה מרכז הכרמל – נתניה פולג | 60-70 דקות |
טבעון – הרצליה | 85-100 דקות |
יקנעם – מת"ם חיפה | 35 דקות |
יקנעם – קיסריה | 30-35 דקות |
יקנעם – פולג נתניה | 50-60 דקות |
זכרון יעקב – מת"ם חיפה | 25-30 דקות |
זכרון יעקב – יוקנעם | 15-20 דקות |
זכרון יעקב – פולג נתניה | 45-50 דקות |
בנימינה – מגדל העמק | 45-50 דקות |
חדרה – יוקנעם | 30-40 דקות |
כרכור – מת"ם חיפה | 35-40 דקות |
קציר – מת"ם חיפה | 45-55 דקות |
עפולה – יקנעם | 25-30 דקות |
עפולה – מת"מ חיפה | 55-60 דקות |
עפולה – תפן | 70 דקות |