תשובה בראיון הייטק - מהן החולשות והחוזקות שלך?

זו שאלה נפוצה, בגלל שמבחינת המראיין היא עובדת טוב ומועמדים נופלים בה לעיתים קרובות. משמעות השאלה היא: האם אתם מתאימים לתפקיד? האם אתם מודעים לעצמכם? באופן ספציפי: מהן התכונות או ההתנהגויות שבגללן תתאימו או לא תתאימו לתפקיד?

פעמים רבות השאלה תוצג בגרסה דומה: מדוע אתם מתאימים לתפקיד? איך אתם חושבים שתשתלבו בחברה? איזה היבטים של התפקיד פחות מתאימים לכם?

בפועל קשה לענות נכון. כדי לתת תשובה מצוינת, צריך לתת תכונות שמתאימות לתפקיד. כלומר, צריך להבין בדיוק מה החברה מחפשת במועמד שימלא את התפקיד. זו הבעיה שאנחנו תמיד מנסים להתמודד איתה. כלומר, להבין מה בדיוק מחפשים בכל נקודת זמן בתהליך הגיוס. בהינתן שעבור המראיין, הפרופיל האידיאלי של המועמד, נוהג להשתנות בזמן תקופת הראיונות ובעקבות שיחות פנימיות בין המנהלים בחברה. כלומר, בדרך כלל, תיאור התפקיד בפועל, שונה משמעותית מתיאור התפקיד הרשום (אם בכלל קיים כזה).

הבעיה היא להגיע לראיון עם המידע המדויק על מה המעסיק מחפש. כמו שאיש מכירות טוב לא יבזבז זמן על גישה למכרז, מבלי לדעת מהו מחיר המטרה של הלקוח.

הרעיון הכללי הוא לענות בהתאם לתפקיד ולתת תכונות שהופכות ליתרון עבור התפקיד הספציפי. במקרה הפחות טוב, כאשר אין למועמד ידע טוב מה מחפשים, אז אפשר לתת תשובה גנרית. במקרה של נקודות חוזקה, זה קל. כל מה שהוגדר רשמית בתפקיד זו נקודת חוזקה שלכם. לדוגמא בתפקיד ניהולי, תמיד היה לכם עניין בארגון וניהול. בתפקיד מקצועי, הטכנולוגיה הנדרשת בתפקיד (לדוגמא: שפת תוכנה, כלי פיתוח חומרה) זה גם תחום העניין שלכם והכיוון שבו אתם רואים את עצמכם מתפתחים.

נקודות חולשה זה יותר מורכב. אתם תמיד מודעים לנקודת התורפה ולמדתם להשתפר ולהתמודד איתה. לדוגמא בתפקיד ניהולי, בעבר הייתם עם דגש מוכוון משימה ולמדתם לאזן ולטפח את היסוד הבינאישי ואת חשיבות התקשורת בתוך הצוות, שמביאה בסוף את הצוות לעמידה יותר מהירה וטובה  ביעדים.

בהיעדר כל מידע על התפקיד (לא טוב…לא להגיע כך לראיון), אז התשובה הרגילה תמיד הייתה: אני יותר מידי יסודי, פרפקציוניסט או קפדן. זו תשובה כל כך נפוצה, שהמראיינים ירימו גבה ויתעקשו על תשובה נוספת. אפשר לנסות  וריאציה על הנושא: אני עובד בסטנדרטים גבוהים ובעבר הייתי מתוסכל כאשר ראיתי שהסביבה מחפפת. למדתי שבעזרת תקשורת טובה, פתוחה ומכבדת, אני מצליח לרתום את חברי לצוות וכך אני מרגיש שאני עובד בצורה הרמונית וטובה איתם.